معرفی برخی از انواع مهم دستگاههای ورودی
معرفی برخی از انواع مهم دستگاههای ورودی
1- صفحه کلید (Key Board): متداولترین دستگاه ورودی میباشد. این دستگاه، معمولا شبیه ماشین تحریر است و برای وارد کرده دادهها به کامپیوتر به کار میرود. صفحه کلیدها از تعدادی کلید و مدار الکترونیکی تشکیل شدهاند. صفحه کلید دارای یک ریزپردازنده مخصوص و مداراتی برای پردازش کلید فشار داده شده میباشد. هنگامی که کاربر یک کلید را فشار میدهد مدارات مربوط به آن کلید فعال شده و داده داخل صفه کلید به ریز پردازنده اصلی منتقل میشوند. بدین ترتیب در کامپیوتر و نرمافزارها کلید فشار داده شده شناسایی میشود. با فشار دادن هر کلید سیگنالی در داخل صفحه کلید تولید و ارسال میشود و سپس توسط CPU به کدهای خاصی تبدیل میشود. برای صفحه کلید حافظه میانگیری هم وجود دارد که دادهها در ابتدا وارد آن شده و بعد از آن به حافظه سیستم منتقل میشوند.
2- ماوس، موش یا موشواره (Mouse): بعد از صفحه کلید مهمترین و پر کاربردترین دستگاه ورودی محسوب میشود. این وسیله بیشتر برای کارهای گرافیکی مورد استفاده قرار میگیرد. از طریق ماوس حرکات فیزیکی به کامپیوتر منتقل میشود.ماوس در واقع مشخص کننده محور xوy است و حرکت مکاننما(Cursor) را از روی محور x و y مشخص میکند. در داخل هر ماوس یک حسگر (Sensor) مکانیکی یا نوری وجود دارد که با حرکت دادن ماوس باعث تغییر محل مکاننما روی صفحه نمایش میشود. این وسیله از نظر ظاهری به دو دسته دو کلیدی و سه کلیدی تقسیم میشود. ماوس به وسیله یک کابل از طریق درگاه سریال یا PS2 (البته اخیرا از طریق USB) با سیسنم ارتباط بر قرار میکند. ماوسها در انواع مختلف PS/2 (با رابط PS/2) و سریال (با رابط سری) وجود دارند. پایههای سوکتهای ماوس و صفحه کلید PS/2 به صورت دایرهوار میباشد.
3- اسکنر یا پویشگر (Scanner): ابزاری است که میتواند تصویر روی کاغذ یا فیلم عکاسی را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل کند و به این ترتیب تصویر را وارد کامپیوتر کند. این تصویر دقیقا نسخهبرداری میشود.دستگاه اسکنر اطلاعات تصویری را به صورتی که برای کامپیوتر قابل فهم باشد تبدیل میکند. این وسیله با استفاده از تابش نور و انعکاس آن اطلاعات تصویری روی کاغذ یا فیلم عکاسی را به زبان کامپیوتر (صفر و یک) تبدیل میکند. اسکنر دارای یک هد اسکن می باشد که تصویر از جلوی آن عبور داده میشود. این هد دارای عناصر حساس به نور میباشد و خروجی این عناصر به صورت سیگنالهای صفر و یک در حافظه RAM ذخیره میشود. این اطلاعات میتواند در حافظه به صورت دائم ذخیره شود یا روی صفحه نمایش (Monitor) نشان داده شود و یا به چاپگر ارسال شود. توسط اسکنر میتوان تصاویر و متنها را برای اصلاح و بایگانی در حافظه کامپیوتر قرار داد. اسکنرها به طرق مختلفی تصویر را از جلوی هد خود عبور میدهند.
4- اهرم هدایت، دسته بازی یا جویاستیک (Joystick): بیشتر در بازیهای کامپیوتری و برنامههای شبیه سازی مثل شبیهساز پرواز به کار میرود و به درگاه بازی (Game Port) که در پشت کامپیوتر است وصل میشود.
5- رقمیکننده (Digitizer): برخی از دستگاهها وجود دارند که اطلاعات را میتوانند به ارقام تبدیل کنند و ارقام به راحتی به رایانه منتفل شده و میتوانند پردازش شوند. به این دستگاهها رقمی کننده یا دیجیتایزر گفته میشود. دیجیتایزر دستگاهی است که خطوط تصویر پیوسته را به کدهای دیجیتال تبدیل میکند. این وسیله بیشتر برای انتقال نقشهها و شکلها به رایانه و تبدیل یک شکل یا تصویر به ارقام رایانهای استفاده میشود. البته برای وارد کردن اطلاعات گرافیکی و مهندسی، طراحی، نقشهکشی و کاربردهای دیگر نیز به کار میرود. رقمیکننده دارای یک تخته پلاستیکی (صفحه یا Tablet نیز گفته میشود) مستطیلی و مسطح میباشد که با اجزای الکترونیکی پوشده شده است و مجهز به وسیلهای شبیه قلم نوری یا وسیله دیگری به نام Puck میباشد که مختصات مکان مورد نظر به وسیله آن مشخص میشود. کامپیوتر اطلاعات به دست آمده از حرکت قلم را به صورت موقعیت مکاننما ترجمه میکند؛ یعنی با حرکت قلم مکاننما نیز متناسب با جهت حرکت آن حرکت میکند. پس از قرار دادن یک نقشه روی این دستگاه می تواند نقاط مختلف نقشه را نشانهگذاری و نقشه را وارد کامپیوتر کرد.
6- ترک بال (Track Ball): یک گوی کروی که بر روی بعضی صفحهکلیدها به ویژه رایانههای Laptop وجود دارد. کاربر کف دست خود را روی آن حرکت میدهد و به این ترتیب کار ماوس را انجام میدهد. البته ترک بال به صورت مجزا از کیبورد نیز وجود دارد. در این حالت این وسیله مثل یک موس پشت و رو میباشد، یعنی گوی یا توپ آن بالاست که کاربر کف دست خود را روی آن حرکت میدهد و باعث حرکت مکاننما روی صفحه نمایش میشود. دکمههای پایین گوی نیز مانند دکمههای ماوس عمل میکنند. این وسیله بیشتر زمانی به کار می رود که فضای کافی برای حرکت دادن ماوس وجود نداشته باشد.
7-Pointing Stick : قطعهای شبیه به پاککن ته مداد است که بین حروف H، G و B روی بعضی از صفحه کلیدها (بیشتر در رایانههای کیفی) وجود دارد. این وسیله کار ماوس را انجام میدهد و با وارد آوردن کمی فشار جانبی به آن، مکاننما در صفحه نمایش به همان طرف حرکت میکند.
8- Touch Pad: صفحه کوچکی که با حرکت دادن انگشت بر روی آن، مکاننما روی صفحه نمایش حرکت میکند؛ سپس با زدن ضربه در همان نقطه و یا فشردن دکمههای روی آن میتوان انتخابهای دلخواه را وارد رایانه کرد.
9- دوربین دیجیتال (Digital Camera): برای ثبت تصاویر به کار میرود ولی بر خلاف دوربینهای عکاسی معمولی از فیلم عکاسی برای ثبت تصاویر استفاده نمیکند و تصاویر را به صورت فایلهای گرافیکی در حافظه خود ذخیره میکند که قابل انتقال به کامپیوتر است. این تصاویر را میتوان ویرایش، انتقال یا حذف کرد. دوربینهای فیلمبرداری دیجیتال نیز به همین گونه از مناظر فیلمبرداری میکنند.
10- کارت ویدئو: به کمک این کارت میتوان اطلاعات روی نوارهای ویدئویی را در حافظهی کامپیوتر قرار داد. این کارت به عنوان خروجی نیز عمل میکند و به کمک آن میتوان از تلویزیون به جای مانیتور استفاده کرد؛ یعنی خروجی این کارت را میتوان به تلویزیون وصل کرد.
11- ورودیهای صوتی: ورودیهای صوتی برای دریافت صوت و تبدیل آن به کدهای قابل پردازش کامپیوتر به کار میروند. متداولترین این ورودیها میکروفن (Microphone) است که از طریق کارت صدا (Sound Card – Audio Card) به کامپیوتر وصل میشود.
12- کارت خوان: کارتهای که باید خوانده شوند با فشار دکمه از مقابل قسمتی که دارای چشم الکترونیکی (فتوسل Photo Cell) است، عبور داده میشوند. محلهای سوراخ شده نور را از خود عبور میدهند و در نتیجه اطلاعات کارتها توسط فتوسلها تشخیص داده میشود.
13- :Webcamاین دوربین ساده به کامپیوتر وصل میشود و اطلاعات دریافتی را روی صفحه نمایش نشان میدهد. اغلب در مواردی مثل گفتگوی اینترنتی (Chat) و ویدئوکنفرانسها به کار میرود.
- ۰۰/۰۹/۲۴